Bedrijven prioriteren duurzaamheid in 2023 steeds meer. Onderzoek toont aan dat 80% van de CEO’s duurzaamheid benoemen als de derde drijfveer bij het investeren in producten en diensten. Deze trend komt terug in de manier waarop klanten duurzaamheidseisen opnemen in Requests for Proposals (RFP’s). Duurzaamheid begeeft zich niet langer op de achtergrond, maar vormt een strategische pilaar in de bedrijfssector. Steeds meer bedrijven vinden Environmental, Social and Governance (ESG) criteria even belangrijk als de technische werking in de RFP-score. Ook stellen verschillende organisaties nadrukkelijk duurzaamheidsmanagers aan voor het bewaken van de KPI’s. Het integreren van duurzaamheid in bedrijven is niet vanzelfsprekend. Met een duidelijk afgebakend plan van aanpak kunnen organisaties duurzaamheidsstrategieën ontwerpen die gericht zijn op investeringen en het verbeteren van prestaties, alsook het betrekken van interne en externe aandeelhouders.
Stap 1: bepaal de langetermijnvisie en duurzaamheidsdoelstellingen
Hoewel ESG-initiatieven gelinkt worden aan een positieve bedrijfsimpact en een hoog ROI, zijn deze resultaten pas beschikbaar op middel- tot lange termijn. Hierdoor is het moeilijker voor bedrijven om de voordelen van ESG te zien, zeker wanneer organisaties zonder ESG wel korte termijn resultaten boeken. Dit vermeende voordeel van het niet prioriteren van duurzaamheid is niet realistisch. Bedrijven die geen ESG gebruiken, schaden namelijk de waarde, het imago, de aantrekkelijkheid en de efficiëntie van het bedrijf. Financieringsinstrumenten nemen ESG steeds meer in acht en beperken hiermee de toegang aan fondsen van bedrijven zonder sterke ESG-ambities. In de huidige markt is het vermijden van ESG dus geen succesvolle strategie.
Doelstellingen zijn een belangrijke eerste stap om ervoor te zorgen dat iedere duurzaamheidsstrategie de gewenste resultaten oplevert. Daarnaast moeten ze de kernprocessen van bedrijven weerspiegelen, waardoor de supply chain-bronnen, het energieverbruik en de recyclingprocessen opnieuw geëvalueerd moeten worden.
Stap 2: omarm circulaire economieprincipes
Met traditionele lineaire ‘take-make-waste’ productiemodellen, verdriedubbelt de wereldwijde vraag voor bronnen tegen 2050. Met als gevolg dat meer dan 400% van de natuurlijke bronnen opgebruikt worden. Een circulaire economie haalt proactief afval uit de productieketen en helpt producten en materialen te herstellen, hergebruiken, en recyclen. Het richt zich op het hervormen van natuurlijke systemen en het vermijden van niet-hernieuwbare hulpbronnen.
Volgens het World Economic Forum (WEF) bedraagt een overgang naar een circulaire economie één biljoen dollar. Digitalisering maakt voor de meeste grote ondernemingen circulaire economie mogelijk. Technologieën zoals Internet of Things (IoT), blockchain, artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) zijn cruciaal in de ondersteuning van het volgen en traceren van product- en materiaalstromen. Marktplaatsen, platforms, apps en websites zijn ook belangrijk om producenten en kopers met elkaar in contact te brengen en zo het delen en verminderen van afval mogelijk te maken.
Er is geen standaardaanpak voor het implementeren van deze principes, omdat bedrijven verschillende behoeften, doelen en contexten hebben. Ook kunnen ze belemmeringen tegenkomen in de vorm van technische en operationele uitdagingen, culturele en gedragsmatige weerstand en institutionele en systemische beperkingen. Het omarmen van de circulaire economie vereist een mentaliteitsverandering in heel het bedrijf.
Stap 3: overweeg co-innovatiepartners
2024 brengt strengere en extensievere regelgevingen met zich mee, waaronder de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). En dit terwijl bedrijven moeilijkheden ondervinden met het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Een netwerk van gespecialiseerde partners met een diverse set aan tools ondersteunt bedrijven bij het behalen van hun CSRD-duurzaamheidsdoelen. Een co-innovatiestrategie gebaseerd op samenwerkingen verbetert de effectiviteit van duurzaamheidsinspanningen en levert meer positieve resultaten op. Daarnaast ondersteunt het bedrijven bij het efficiënt identificeren van schaalbare nieuwe technologieën en het verbeteren van de ontwikkeling van de juiste innovatieve oplossingen, afgestemd op de doelstellingen van het bedrijf.
Wat zoek je als bedrijf?
Een duurzame transformatie is cruciaal in de wereld van vandaag. Door het toewijden van tijd en inspanning aan ESG, creëren bedrijven een concurrentievoordeel. Tegelijkertijd moet er een mentaliteitsverandering plaatsvinden. Een geslaagde duurzaamheidstransformatie moet niet benaderd worden als een compliance-oefening of als verplichte kost. Bedrijven vergroten hun kans op succes door het aangaan van een samenwerking met organisaties die zich inzetten om hun eigen duurzaamheidsdoelen te behalen. De beste keuze in partner is niet alleen een systeemintegrator, het is ook een partner die volledige end-to-endoplossingen levert.
Jérôme Goulard, Chief Sustainability Officer bij Orange Business