Home Ondernemen & Business Hoe kunnen retailers piekmomenten in de vraag plannen?

Hoe kunnen retailers piekmomenten in de vraag plannen?

64

De verschillende piekperiodes tijdens het jaar goed inschatten en inplannen, kan bij retailers heel wat stress veroorzaken. Verschillende teams binnen het bedrijf komen in actie om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de drukke periodes. Daarvan zijn er tijdens het jaar wel enkele. Analisten vergelijken de pieken van het vorige jaar met de verwachte pieken dit jaar. HR gaat op zoek naar tijdelijke krachten. IT-managers nemen de aanwezige technologie en systemen onder de loep om zeker te zijn dat het bedrijf optimaal voorbereid is. In principe is er niets mis met deze methodische aanpak. Maar het is wel niet de meest kostenefficiënte of effectieve manier.

Piekperiodes hoeven niet langer een probleem te zijn of evenveel paniek te veroorzaken als vroeger. Of retailers nu tijdelijke medewerkers moeten inschakelen. Of moeten investeren in apparatuur, als er intuïtieve en flexibele oplossingen aanwezig zijn, dan kunnen ze gedurende kortere periodes op- of neerschalen zonder drastische gevolgen voor de IT-infrastructuur.

Het is wel belangrijk dat retailers zich niet enkel op de drukste periodes focussen. Als ze de processen analyseren die het hele jaar toegepast worden, dan hoort de hele supply chain flexibel genoeg te zijn. Flexibel om automatisch efficiënt te reageren op een stijgende vraag. Dit, ongeacht of het nu al dan niet om een piek in de vraag gaat. Wanneer retailers pogingen ondernemen om oplossingen te vernieuwen, vooral met het oog op eventuele pieken, dan lopen ze het risico dat het fout gaat. Omdat het helemaal niet zeker is dat de consument elk jaar op dezelfde manier reageert. En zo kunnen ze niet garanderen dat de systemen toekomstige stijgingen aankunnen.

Flexibiliteit en verbeterde visibiliteit

Cloudtechnologie en end-to-end supply chain-visibiliteit zijn samen in staat om retailoplossingen drastisch te hervormen. Dankzij de steeds bredere invoering is het voor retailers nu makkelijker om de juiste capaciteit en functionaliteit in het magazijn, tijdens het transport en in de winkels flexibel in te zetten. Doordat ze niet zo strikt afhankelijk zijn van een of meerdere apparaten, kunnen retailers een mix van oplossingen introduceren wanneer dit nodig is. Dit kan wel alleen maar gerealiseerd worden als de juiste systemen aanwezig zijn voor volledige flexibiliteit en visibiliteit in de hele supply chain.

Het is bijvoorbeeld een belangrijke trend in supply chain-omgevingen om mobiele apparaten te huren. Die kunnen immers, van magazijn tot winkelvloer, snel worden ingezet. En als een retailer geïnvesteerd heeft in een op de cloud gebaseerde oplossing, dan kan deze uitgebreid worden met extra apparaten, die zo goed als meteen ingezet én gekoppeld kunnen worden aan een bestaand systeem. Als er een compleet Warehouse Management System (WMS) gereorganiseerd of geïmplementeerd moet worden om de vraag tijdens piekperiodes aan te kunnen, dan leidt dat tot langlopende vaste activa. Die zijn niet alleen duur, maar nemen ook meer tijd in beslag om te installeren.

Flexibiliteit cruciaal

Als het aankomt op het inplannen van piekperiodes, dan is agility cruciaal. Retailers moeten flexibel genoeg zijn om te kunnen reageren op vrijwel alle periodes. Zowel drukke als kalme. Belangrijk hierbij is dat dit gerealiseerd kan worden zonder de bestaande eigen systemen volledig te verwijderen en te vervangen. Of zonder de hardwarecapaciteit blijvend uit te breiden. Want de rest van het jaar zou die dan nooit volledig gebruikt worden.

Piekperiodes zullen altijd een belangrijk onderdeel bij de retail blijven. Maar de traditionele manier waarop dit tot nu toe gebeurt, hoeft niet de standaard te zijn. Als er systemen geïmplementeerd worden die volledig schaalbaar en flexibel zijn, die voorzien in visibiliteit van gegevens in realtime van belangrijke gebeurtenissen en die de mogelijkheden van de supply chain uitbreiden, dan zal het inplannen van pieken in de retail veranderen. In plaats van af te wachten en zich te baseren op het verleden, zullen retailers goed kunnen reageren op een piekmoment wanneer het zich voordoet.

Bruno Vandewalle, Country Manager België, Zetes

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in