Home Innovatie & Strategie Take me down to the Smart City

Take me down to the Smart City

148

Met de toenemende digitalisering en urbanisering is de ontwikkeling van Smart Cities onvermijdelijk. Ook in films als Star Wars, Blade Runner en Star Trek wordt al jaren gefilosofeerd over steden waar alles verbonden is, verkeer automatisch wordt geregeld en drones de stad doorvliegen. Zo ver zijn we nog niet, maar we zetten babystapjes. De ontwikkeling raast voort, maar roept daarmee ook in HSL-treinvaart vragen op. Wat is een ‘slimme stad’? Voor wie is het, ván wie is het en wie betaalt ervoor? Logische vragen, want een stad is niet zomaar slim. In deze blog zal ik je in drie stappen meenemen door een slimme stad. Te beginnen met de bouw; wat is het en wat hebben we nodig om het te realiseren? Dan de huidige staat van smart cities zoals New York en Los Angeles. Tot slot, de toekomst. Wat kunnen we verwachten? Laten we bij het begin beginnen.

1868 – het begin
Het is misschien niet wat je je voorstelt bij een slimme stad, maar verkeerslichten zijn het begin. Deze lichten zorgen immers voor een soepele doorloop van het verkeer. Ze voorkomen files en botsingen. Als we het op die manier bekijken, bouwen we al sinds 1868 slimme steden. Toen werd in Londen, bij het Palace of Westminster het eerste verkeerslicht geplaatst. Het roept de vraag op: wanneer noem je een stad slim? Het begint klein, met wifi-infrastructuren en slimme straatverlichting. Met sensoren op afvalverwerkingssystemen en dus stoplichten om verkeer soepel door de stad te loodsen en opstoppingen te voorkomen. Deze kleine stapjes zijn het fundament van de slimme stad. Ze zijn echter slechts het topje van de sluier van wat komen gaat. Barcelona en New York zijn al verder geëvolueerd.

Smart Jungle
New York heeft in haar drukke straten de ‘Soofa bench’ geplaatst. Voetgangers kunnen hier even uitrusten en genieten van de drukke stad, maar ook hun devices opladen. Niks bijzonders zo op het eerste gezicht, maar schijn bedriegt. De bankjes verzamelen data over de hoeveelheid mensen die de plek bezoeken. Stadsplanners kunnen zo analyseren hoeveel mensen gebruik maken van de publieke ruimte. Ze kunnen die data inzetten om het ontwerp van de stad en haar openbare ruimtes zoals parken te optimaliseren. De dataverzameling is anoniem en waarborgt privacy van de bezoeker.

Over naar de westkust van Amerika, Los Angeles. De stad van de engelen heeft alle straatverlichting in de stad uitgerust met slimme, energiezuinige LED-lichten. Een investering die de stad 9 miljoen dollar heeft bespaard sinds het programma begon. Het heeft namelijk 63 procent energiebesparing opgeleverd. Ook heeft de stad audiosensoren geplaatst op de verlichting. Zo kan een geweerschot worden gedetecteerd. In dat geval worden agenten ingelicht. Die kunnen dan met accurate informatie over de tijd en locatie op het incident afgaan. Deze data kunnen op lange termijn de inzet van agenten verbeteren door de juiste hoeveelheid agenten te sturen naar gerichte locaties.

Met smart wachten op de toekomst
De voorbeelden van New York en Los Angeles zijn geavanceerder dan de stoplichten, openbare wifi en slimme straatverlichting. Ze hebben een positief effect op het milieu en leveren bruikbare data voor het slim inrichten en beheren van een stad. Deze data kunnen nieuwe inzichten opleveren over het functioneren van een stad. Zo kan slimme verlichting aangaan wanneer er verkeer voorbijkomt. Maar het kan ook wijzen op enorme, onverwachte drukte. Moderne BI-oplossingen leggen reeds verbanden in de data en wijzen gebruikers op mogelijke correlaties in de data.

Hoe meer apparaten data leveren, hoe meer nieuwe inzichten stadsplanners opdoen. De toekomst van de slimme stad is groots en er zit nog veel in de pijplijn. Wat gebeurt er als we een stad van de grond af opbouwen met de mogelijkheden van Internet of Things en informatie- en communicatietechnologie in het achterhoofd? Stel je eens voor: een stad waarbij straatverlichting nooit onnodig brandt. Maar die wel ruim op tijd aangaat als er een verkeersdeelnemer aankomt. Een jogger die een hartstilstand krijgt in het park wordt gereanimeerd door een drone. Alle energie wordt gegenereerd door zon en wind. Boodschappen tot in de koelkast bezorgd, besteld in een oogwenk. Maar ook auto’s die automatisch reageren op een glad wegdek, huizen die zijn opgewarmd als je thuiskomt en vanuit huis met een hologram deelnemen aan een vergadering. De mogelijkheden zijn grenzeloos. Ik wacht met smart op de toekomst.

Emmanuel Vanderhaegen, Regional Director Belux bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in