Home Ondernemen & Business De top 10 strategische uitdagingen voor CIO’s in 2016

De top 10 strategische uitdagingen voor CIO’s in 2016

49

De zwaarste baan in de zakenwereld? Dat is die van CIO, aldus Mark Hurd, CEO van Oracle. En hoewel ik het daarmee eens ben, geloof ik tegelijkertijd dat een zakelijk ingestelde, vooruitstrevende CIO geweldige mogelijkheden heeft in het moderne bedrijfsleven. Zoals de kans om een leidinggevende rol te vervullen binnen de digitale revolutie die ons leven op dit moment zo verandert.

Mijn boodschap voor CIO’s in België is dan ook: neem deel aan deze revolutie! Want bedrijven hebben jouw ervaring, visie, expertise en fantasie hard nodig. Dit is de meest uitdagende tijd om CIO te zijn. Organisaties moeten in snel tempo nieuwe technologieën omarmen om te overleven. Dit is de ultieme kans voor CIO’s om waarde toe te voegen aan organisaties die deze uitdaging aangaan.

Voor hen creëerden we onze eigen top 10 met strategische kwesties waar CIO’s in 2016 tegenaan kunnen lopen.

  1. Creëer nieuwe inkomstenbronnen. De digitalisering van ons dagelijks leven biedt grote kansen voor IT-geïnspireerde, innovatieve nieuwe producten, diensten, data-as-a-productaanbiedingen en andere innovaties die klantbetrokkenheid vergroten én de inkomsten van een bedrijf verhogen.
  2. Creëer een nieuwe ‘can-do’-cultuur. Cloudcomputing en het groeiende aanbod van social-/mobile-diensten bieden CIO’s de perfecte handvatten om businessunits wereldwijd te laten zien dat de IT-afdeling niet langer het ondergeschoven kindje van de organisatie is. Sterker nog, de letters IT moeten laten zien waar jouw team echt voor staat: Innovatie en Transformatie.
  3. Maak prachtige én relevante nieuwe applicaties. Hoeveel procent van de IT-afdeling is op dit moment gericht op het bouwen van klantgerichte applicaties? Hoe verhoudt zich dat tot de cijfers van vorig jaar? En hoeveel zal dit toenemen in 2016? Een goede CIO zal een manier vinden om zijn team om te toveren tot de drijfveer achter customer engagement, met applicatieontwikkeling als middelpunt. Dit geldt zeker voor België aangezien het applicatielandschap in België groeiende is.
  4. Verkondig de zakelijke voordelen van cloudcomputing. Ben je in gesprek met de CMO van je bedrijf over service-oriëntatie of de lifetime value van klanten? In de cloud zijn productontwikkelingstijden korter, zijn customer trends eerder te signaleren, kunnen topgebruikers samen plannen maken voor carrièreontwikkeling en hoeft de CFO niet langer een historicus te zijn. Daarom verkondig jij de voordelen van cloudcomputing helder en gepassioneerd tegen iedereen die het horen wil.
  5. Vertel over de kracht van digitale business. De combinatie van digitale vaardigheden met traditionele producten en diensten biedt grote mogelijkheden voor het creëren van nieuwe waarde voor klanten. Denk aan nieuwe inzichten in hoe producten presteren, welke nieuwe diensten het meest opleveren, wanneer je bepaalde producten moet promoten, en welke talentvolle mensen wellicht het bedrijf gaan verlaten.
  6. Transformeer traditionele ideeën. Moderne technologie is van grote invloed op de wereld om ons heen. Zo zien we digitaal geactiveerde schappen in de retailsector, zelfrijdende auto’s, ‘slimme’ kleding en veel meer. Als CIO kun je traditionele denkpatronen binnen je bedrijf doorbreken, door te laten zien wat er allemaal gebeurt op digitaal gebied en wat er nog allemaal mogelijk is.
  7. Hervorm customer engagement. Een tijdje terug beschreef de nieuwe CIO van een van Azië’s meest toonaangevende luchtvaartmaatschappijen hoe zijn bedrijf ontdekte dat klanten het liefst zo min mogelijk menselijke interactie ervaren totdat zij aan boord van het vliegtuig zijn. De achterliggende boodschap: wat klanten willen staat vaak in schril contrast met wat bedrijven gewend zijn te leveren. In 2016 moeten CIO’s helpen dit gat te dichten en customer-centric engagement stimuleren.
  8. Kies voor datagedreven besluitvorming. Denk eens aan de verbazingwekkende hoeveelheden data binnen grote organisaties – en bedenk dan hoe weinig van deze waardevolle assets worden gebruikt om de besluitvormingsmogelijkheden van werknemers te verbeteren op alle niveaus binnen de organisatie. CIO’s hebben de perfecte mogelijkheid om samen te werken met leidinggevenden om deze data-assets te gebruiken voor real-time inzichten, om zo succes te creëren voor het bedrijf, de klanten en de medewerkers. Hierover schreef ik nog in mijn laatste blogpost op BlogIT.
  9. Vergeet het 80/20-budget, kies voor cloudcomputing. Vóór cloudcomputing was het de belangrijkste vijand van de CIO: het feit dat tachtig procent van zijn IT-budget werd opgeslokt door onderhoud en integratie van weinig waarde. Omdat cloudcomputing deze verantwoordelijkheid nu neerlegt bij cloudleveranciers, kunnen CIO’s grote delen van hun budget vrijmaken en besteden aan projecten gericht op groei en customer engagement. Hoe sneller dit gebeurt, hoe beter.
  10. Versnel de inzet van eersteklas cybersecurity. Het traditionele IT-operatiemodel was een beveiligingsnachtmerrie, omdat IT-omgevingen bestonden uit duizenden verschillende componenten met elk hun eigen unieke beveiligingsprotocollen. De cloud biedt CIO’s de mogelijkheid dat model om te draaien en van duizenden kwetsbare plekken één volledig samengestelde verzameling te maken, ondersteund door de cloudleverancier. Onthoud hierbij wel: cyberbeveiliging is een weg die je aflegt, niet een eindpunt.

Met bovenstaande punten in het achterhoofd hoop ik dat CIO’s overal ter wereld – ondanks hun zware taak – vol frisse moed aan de slag gaan met toekomstige strategische kwesties, en zo klanten tevreden stellen en successen creëren voor henzelf en collega’s. Zoals Christopher Lochhead zou zeggen: “Knock ‘em alive!”

Jan Ronsse, Managing Director Oracle Belgium and Luxembourg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in