Home data & storage Verken uw data! In drie stappen naar een datagedreven organisatie

Verken uw data! In drie stappen naar een datagedreven organisatie

71

De data die mensen bezitten, delen of kopen, bepalen wie ze zijn. Iedere click, pageview en actie geeft organisaties meer dan alleen inzicht. Het zorgt voor automatisering en betere ervaringen. In feite nemen data de plaats van technologie in als belangrijkste bedrijfsmiddel. We staan voor een nieuw tijdperk waarin bedrijven niet enkel data bezitten, maar de gegevens ook gebruiken voor een datagedreven bedrijfsvoering. En zoals we pas zagen tijdens de Oracle Cloud Day, gaat dat steeds beter.

Veel bedrijven bouwen momenteel een dataplatform en creëren nieuwe verbindingen tussen hun ecosystemen. Ze maken van data de spil van de organisatie, zoals tijdens de Cloud Day ook werd benadrukt door de Belgische minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo. Het voorbeeld van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) toont de behoefte aan om de beschikbare intelligentie te gebruiken. De organisatie gebruikt big data-technologie om innovatie met data in de praktijk te brengen. Met deze data verbinden zij de juiste personen aan de vele vacatures.

Zonder analyses

Echter, datagedreven werken betekent niet enkel rapporteren zonder analyses; het gaat erom de beslissers binnen het bedrijf de kans te geven de data onafhankelijk te onderzoeken. Binnen veel bedrijven nemen managers hun beslissingen op gevoel, en ze wijzen naar de data om hun keuzes te verantwoorden. Data-analyse levert die managers goed gefundeerde antwoorden voordat ze een beslissing nemen. Als informatie beschikbaar en eenvoudig te analyseren is, kan het een intrinsiek onderdeel worden van het besluitvormingsproces. Data zijn dan de kern van het zakelijke ecosysteem voor plannings-, financierings- en inkomstenmodellen. Dat maakt een bedrijf pas echt datagedreven.

Data creëren vaak nog meer data. Sterker nog, gegevens worden zelfs waardevoller wanneer ze worden gecombineerd met andere data. Het uiterste uit de bedrijfsgegevens en -statistieken halen? Dat omvat drie elkaar ondersteunende fases. Via deze stappen kunnen bedrijven verschuiven van gegevensbeheer naar slim datagebruik en zo hun prestaties verbeteren:

Beheer

Databeheer draait om het verzamelen, opslaan en gebruiken van de beschikbare informatie. De meeste bedrijven zitten momenteel in deze fase, waarin de focus vooral ligt op big data. Op die manier kunnen zij data verzamelen en opslaan, maar de beschikbare intelligentie wordt amper benut. Om echt een datagedreven organisatie te worden, moeten bedrijven daarom doorgroeien naar de volgende fase.

Haal binnen

Data-acquisitie betekent het bezitten, kopen of delen van de beschikbare informatie. De meeste bedrijven vertrouwen alleen op hun eigen data, maar informatie en inzicht is ook te koop. Door eigen data met die van derde partijen te combineren, zijn nieuwe producten, diensten en ervaringen te creëren. Met gedeelde informatie kunnen bedrijven bijvoorbeeld ook nieuwe segmenten creëren of ontdekken.

Pas toe

Data toepassen vereist een nauwe samenwerking tussen mensen en machines – zoals statistieken, algoritmes en apps. We hebben machines zelfs nodig voor automatisering en advies. Maar mensen moeten uiteindelijk altijd zelf oordelen en weten wanneer een regel doorbroken moet worden of wanneer er een nieuwe regel nodig is.

Het kost tijd en moeite om tot dit continuüm te komen, en het brengt vaak een essentiële verandering van de bedrijfscultuur met zich mee. Managers moeten hierin een belangrijke rol spelen en het bedrijf van databezit richting een datagedreven organisatie sturen. Beslissers binnen het bedrijf moeten hun medewerkers daarom stimuleren de data opnieuw te begrijpen en evalueren om zo een nieuwe data-agenda te kunnen opstellen. Alleen dan kunnen bedrijven op de toekomst anticiperen en de concurrent een stap voor blijven. Dus beste leidinggevenden: verken uw data!

Jan Ronsse, Managing Director Oracle Belgium & Luxembourg

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in