Home Ondernemen & Business Vijf bedrijfsonderdelen die zakelijke dienstverleners moeten digitaliseren

Vijf bedrijfsonderdelen die zakelijke dienstverleners moeten digitaliseren

45

Veel zakelijke dienstverleners helpen hun klanten met digitale transformatie, terwijl ze intern zelf vertrouwen op onsamenhangende en handmatige processen. Digitalisatie levert nochtans tal van voordelen op: een betere concurrentiepositie, tijdbesparing en flexibiliteit. Ontdek hieronder de vijf belangrijkste bedrijfsonderdelen die voordeel halen uit digitalisatie:

1. Planning en forecasting

Slechts 29% van de professionele dienstverleners heeft vertrouwen in de financiële en zakelijke plannen van hun organisatie of de toekomstplannen voor digitale transformatie (vergeleken met 45% van de leiders). Vaak ontbreekt de integratie tussen headcountplanning en andere belangrijke financiële gegevens zoals omzet en kosten. Daarnaast vindt er maar eenmaal per jaar (en in silo’s) een planningsproces plaats en is er amper inzicht in de specifieke vaardigheden die bedrijven op elk servicegebied nodig hebben. Wanneer bedrijven willen innoveren hebben ze wel inzicht nodig via een solide planning, forecasts en what-if-analyses. Digitale planningsprocessen zijn daarentegen actief en gebaseerd op realtime data, betrekken meerdere partijen en zijn gekoppeld aan operationele processen. Headcountplanning moet bovendien gebaseerd worden op actuele functies, talentprofielen, vaardigheden, vacatures en financiële impact. Integratie van headcountplanning maakt zelfs plannen voor servicelijnen, werving en human capital mogelijk, inclusief impactanalyse.

2. Talentmanagement en -ontwikkeling

In de professionele dienstensector, met zijn hoog personeelsverloop en de hoge behoeften van werknemers aan burn-outpreventie, flexibiliteit en loopbaanontwikkeling, worstelen bedrijven met het identificeren en benutten van de bestaande vaardigheden van hun personeel. Een digitale strategie voor employee engagement, ondersteund door voortdurende leer- en loopbaanbegeleiding, kan helpen. Dit omvat het gebruik van competentiedata voor slimme personeelsplanning, werving, selectie en interne mobiliteit. Werknemers moeten worden opgeleid met een digitale basiskennis met informatie over carrièrepaden, mentorprogramma’s en mogelijkheden voor mobiliteit tussen verschillende servicelijnen en regio’s. Bovendien kan een open en verbonden vaardighedenecosysteem, aangedreven door technologieën zoals AI en ML, automatisering stimuleren, inzichten genereren en voorspellingen doen om vaardigheden af te stemmen op taken. Dit zorgt niet alleen voor wendbaarheid, maar ook voor strategische voordelen die de bedrijfsprestaties verbeteren.

3. Internationaal resourcemanagement en staffing

Effectief personeelsbeheer in zakelijke dienstverlening, waarbij de juiste mensen aan de juiste projecten moeten worden toegewezen, kan een puzzel zijn. Leidinggevenden hebben vaak onvoldoende inzicht om de geschikte mensen te bepalen, door onvoldoende informatie over hun vaardigheden, beschikbaarheid of de prioriteit van projecten. De oplossing? Omarm digitale transformatie door resourcemanagement te integreren met de systemen voor HR, finance, PSA (Professional Services Automation) en planning. Zo ontstaat een holistisch talentoverzicht dat verder gaat dan je plaatselijke kantoor of eerdere projecten, beschikbaarheid (inclusief projecttoewijzingen, betaald verlof en internationale feestdagen), projectvereisten en specifieke vaardigheden van uw werknemers. Dit opent ook de deur naar nauwkeurige resource forecasting, digitale matchingoplossingen en talentoptimalisatie. Het gebruik van AI & ML, tilt dit proces naar een nog hoger niveau.

4. Tracking van klant- en projectwinstgevendheid

Zakelijk succes staat of valt met duidelijk inzicht in de winstgevendheid op servicelijn-, klant- en regioniveau. Vaak ontbreekt inzicht in de winst op projectniveau, vooral wanneer projectmanagers afhankelijk zijn van spreadsheets en individuele tools voor financiële projecttracking. Dit belemmert diepgaand operationeel inzicht in wat de prestaties aanstuurt, de beoordeling van winstgevende activiteiten en klanten. De oplossing is om projectwinstgevendheid tracking tot een standaardprocedure te maken en het te integreren in het PSA-proces. In een verbonden PSA-systeem kan je kosten en inkomsten in realtime volgen wanneer transacties plaatsvinden. Denk hierbij aan zaken als tijdregistratie, uitgaven, payroll en leveranciersfacturen die zowel de inkomsten- als onkostenberekeningen bepalen. Met een dergelijk systeem kan je financiële data op projectniveau in je planning opnemen en krijg je voor elke servicelijn meer inzicht in realtime metrics.

5. Facturatie en inkomstenbeheer

Veel bedrijven missen inzicht in end-to-end-processen die verdienkansen in kaart brengen. Dat leidt tot problemen zoals eenmalige contracten, verwarrende facturen, inkomstenverlies en lange afsluitingsprocessen. Bovendien ontbreekt flexibiliteit voor innovatie en zicht op kansen, werkgebieden en resourcevereisten. Een holistische en agile digitale monetisatie via cloudgebaseerde oplossingen is de sleutel. Eén platform integreert klantgerichte (CRM- of CPQ-oplossingen), operationele (PSA) en financiële processen voor minder touchpoints en proceseigenaren. Een CPQ-oplossing voor services stelt offertes op die nauwkeurige projectbezetting faciliteren. Projectdata kunnen vervolgens in de offerte-engine worden gebruikt voor toekomstige opdrachten. Een gestroomlijnd opportunity-to-cash-proces ondersteunt de focus op winstgevende projecten, forecasting, innovatie en nieuwe inkomstenstromen, wat de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk maakt.

De digitale transformatie van essentiële processen leidt dus tot een agile en efficiënte organisatie. Dit zorgt ervoor dat talenten minder tijd besteden aan handmatige taken en zich kunnen focussen op waardevol werk dat de voortgang van een organisatie bevordert.

Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in