Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Vijf uitdagingen die de digitale transformatie in de bankensector belemmeren

Vijf uitdagingen die de digitale transformatie in de bankensector belemmeren

148

Het belang van digitale transformatie in de bankensector stijgt door de veranderende consumentenverwachtingen, disruptie door nieuwe fintechs en de toenemende druk om kostenefficiënter te werken. Er zijn echter vijf uitdagingen die deze nodige verandering belemmeren.

  1. Talent moet steeds vaker intern gezocht worden

In de zoektocht naar begeerde profielen zoals ontwikkelaars, software engineers en data scientists concurreert de bankensector zowel onderling als met technologiebedrijven. Als deze werknemers niet extern gevonden worden, kan het huidige personeel de nodige opleidingen krijgen. Heel wat financiële instellingen bieden daarom opleidingsprogramma’s aan. Dit, om deze kenniskloof zo goed mogelijk te dichten.

  1. Onderschatting van backoffice modernisatie

Volgens onderzoek van Deloitte in de financiële sector is er een gebrek aan ‘een gemeenschappelijke, strategische en business-first taal voor digitale transformatie in de hele organisatie’. Slechts 11% van de banken heeft de systemen voldoende gemoderniseerd zodat opkomende digitale technologieën eenvoudig geïntegreerd kunnen worden. Investeringen in de front office staan in schril contrast met de backoffice die nog steeds op legacy-systemen en oude datamodellen draait. Nochtans is het vermogen om met een flexibel datamodel nieuwe maatregelen en dimensies toe te voegen essentieel. Daarvoor is echter een platform nodig dat de mogelijkheid biedt om wendbaar en schaalbaar te zijn.

  1. Steeds persoonlijkere cyberaanvallen

Digitale veiligheidsrisico’s nemen intern toe naarmate medewerkers vaker het slachtoffer zijn van phishing en andere identiteitsfraude. Dat dwingt banken tot operationele veranderingen om te kunnen bepalen of gebruikers zijn wie ze zeggen te zijn. Potentiële risico’s worden bestreden met preventie, detectie, reactie en analyse.

  1. Duurzaamheid als strategie

Milieu, maatschappij en bestuur worden steeds belangrijker voor banken. Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bijna driekwart van de CEO’s van banken gelooft dat toekomstige groei grotendeels bepaald zal worden door het vermogen om te anticiperen op de overgang naar een duurzame economie. Het verkrijgen van inzichten en gegevens om alle mogelijke gevolgen van deze overgang in kaart te brengen, blijkt echter een uitdaging. Daarom zetten banken steeds vaker nieuwe technologieën in, zoals artificial intelligence en machine learning, als onderdeel van cloudgebaseerde oplossingen.

  1. Toenemend belang van toegankelijke data

Uit het Workday-rapport “Closing the Acceleration Gap: Toward Sustainable Digital Transformation” blijkt dat 55% van de leidinggevenden die het belang van digitale transformatie erkennen, toch aangeven dat hun digitale strategie altijd of vaak wordt ingehaald door de eisen van de business. Deze ‘acceleration gap’ wordt steeds groter. De behoeften van de business ontwikkelen zich sneller dan de technologie, processen en cultuur die nodig zijn om die behoeften bij te houden. Veel leidinggevenden geven daarom voorrang aan datatoegang bij de start van hun digitale transformatie-aanpak. Dat is ook het geval bij banken. De inzichten die ze nodig hebben om tijdige en betrouwbare zakelijke beslissingen te nemen en nauwkeurige forecasting op te stellen moeten daarom sneller dan ooit vergaard kunnen worden.

Dorien Roes, Country Manager BeLux van Workday

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in