Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Vraag naar recruiters blijft toenemen

Vraag naar recruiters blijft toenemen

33

In de Belgische IT-recruiting is de vraag naar recruiters enorm toegenomen. We zien steeds meer recruiters die zelfstandige worden. Het zijn ondertussen de meest gevraagde profielen in bedrijven. Zelf tackelen wij deze uitdaging door jonge profielen op te leiden in recruitment. Op zich is het geen moeilijke job maar je mag geen stap overslaan. Het proces volgen, is erg belangrijk. Daarnaast zoeken we meer ervaren mensen met een groot netwerk. Die symbiose werkt goed.

Pas afgestudeerden de kans geven om in een IT-job te stappen en door te groeien. Het is een nobel doel maar werkt het ook? Ik vind van wel, dankzij de goeie opleidingen in het hoger onderwijs.

Ik doe een oproep aan onze collega-recruiters: Geef juniors een echte kans. Jonge mensen zijn niet meer de juniors van vroeger. Het hoger onderwijs is er dusdanig op vooruit gegaan dat pas afgestudeerden met veel meer kennis en bagage aan hun professionele loopbaan starten. Dat is echt een pluim die ik op de hoed van de universiteiten en de hogescholen wil steken. Jongeren zijn veel matuurder dan toen wij de schoolbanken verlieten. Achteraf bekeken zou ik mezelf nooit aangeworven hebben vroeger… Ik doe echt een oproep naar alle recruitment agencies: we zijn allemaal op zoek naar mediors en seniors maar die markt is beperkt. Geef jongeren de kansen die ze verdienen. Overtuig jouw klanten om met juniors te werken. Ze zijn er klaar voor.

Waar tekorten zijn, stijgt uiteraard de prijs. Dat is in de jobsector niet anders. Daardoor worden sommige profielen overbetaald. Sommige consultants vragen echt té hoge bedragen. Wij weigeren opdrachten omdat we niet meegaan in het financiële opbod. Sommige profielen zijn op twee jaar tijd 25% duurder geworden. Profielen boven hun marktwaarde verlonen, is op termijn onhoudbaar. Als agency hebben we daar een belangrijke verantwoordelijkheid, vind ik, net als alle andere agencies. Wij hanteren daarin duidelijke maatstaven en overschrijden die niet, zelfs als de klant bereid is om die prijs te betalen. Wij willen onze consultants een groeitraject kunnen blijven aanbieden. Dat is belangrijker dan wat ze vandaag ergens kunnen verdienen.

CHRLY zegt wel eens meer ‘NEE’, bijvoorbeeld wanneer we geen ‘match’ zien tussen de kandidaat en het bedrijf. Van bij de start hebben we ons voorgenomen om consultants ook af te raden om op bepaalde functies in te gaan, als wij de match niet zien. Dat hebben we ook al gedaan, bijvoorbeeld met een Franstalige consultant die in een Nederlandstalige omgeving wilde gaan werken. Klant en consultant zagen het volledig zitten, wij hebben het afgeraden maar hebben hun de vrijheid gegeven om in onderling overleg verder te gaan, zonder CHRLY. Ze zijn er toch mee doorgegaan en na één maand is de samenwerking stopgezet. Ondertussen heeft de consultant een vierjarencontract in een Franstalig georiënteerd bedrijf. Zo’n aanpak is voor alle partijen de beste. Wij staan bekend om onze gedurfde statements en we zeggen ook waar het op staat. Die eerlijkheid verkoopt beter dan de beste campagne.

Maxime Cools, CHRLY

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in